تاپل ها در پایتون
فهرست عناوین
- ویژگیهای مهم تاپل ها
- تفاوت تاپل ها و لیست ها در چیست؟
- ساخت تاپل ها در پایتون
- انواع دادهای که میتوان در تاپل ها ذخیره کرد
- دسترسی به عناصر تاپلها در پایتون
- عملیات رایج بر روی تاپل ها
- استفاده از حلقهها در تاپل
- کاربردهای Tuple در پایتون
- مقایسه Tuple ها دیگر انواع داده
- توجه به کارایی (Performance Considerations)
- تمرین
تاپل یکی از دادهساختارهای اصلی در زبان برنامهنویسی پایتون است. تاپل شبیه به لیست (list) به نظر میآید، با این تفاوت که تاپل یک دادهساختار غیرقابل تغییر (immutable) است. این به این معناست که عناصر داخل یک تاپل پس از ایجاد نمیتوانند تغییر کنند. تاپل با استفاده از پرانتز () ایجاد میشود.
مثال ساده ایجاد یک تاپل:
my_tuple = (1, 2, 3, 4, 5)
در این مثال، یک تاپل با پنج عنصر ایجاد شده است.
ویژگیهای مهم تاپل ها
1. Ordered (مرتب شده): تاپلها دارای ترتیب مشخصی برای عناصر داخل خود هستند، یعنی عناصر در تاپل به ترتیب خاصی ذخیره میشوند. این به این معناست که ترتیب اضافه شدن عناصر به تاپل حفظ میشود و شما میتوانید با استفاده از ایندکسها به آنها دسترسی پیدا کنید. به عبارت دیگر، اگر دو تاپل با محتویات مشابه ایجاد شوند، ترتیب عناصر آنها نیز برابر خواهد بود.
2. Unchangeable (غیرقابل تغییر): یک بار تاپل ایجاد شد، شما نمیتوانید مقادیر عناصر داخل تاپل را تغییر دهید یا عناصر جدید به آن اضافه کنید یا حذف کنید. این به این معناست که تاپل immutable یا غیرقابل تغییر است. این ویژگی برای مواردی که نیاز به دادههایی دارید که پس از ایجاد تغییر نکنند، مفید است.
3. Allow Duplicates (اجازه تکرار): تاپلها اجازه تکرار عناصر مشابه را دارند، به این معنا که میتوانید چندین عنصر با مقادیر یکسان در یک تاپل داشته باشید. به عبارت دیگر، تاپلها میتوانند دارای عناصر تکراری باشند.
تفاوت تاپل ها و لیست ها در چیست؟
- Ordered (مرتب): لیستها همچنین دارای ترتیب مشخصی برای عناصر داخل خود هستند و میتوانید با استفاده از ایندکسها به عناصر آنها دسترسی پیدا کنید. تفاوت اصلی بین تاپل و لیست در اینجاست که لیستها mutable هستند، بنابراین میتوانید عناصر لیست را تغییر دهید.
- Unchangeable (غیرقابل تغییر): بر خلاف تاپل، لیستها mutable هستند، به این معنا که شما میتوانید مقادیر عناصر لیست را تغییر دهید، عناصر جدید به آن اضافه کنید و یا عناصر را حذف کنید.
- Allow Duplicates (اجازه تکرار): همچنین، لیستها اجازه تکرار عناصر مشابه را دارند، بنابراین میتوانید چندین عنصر با مقادیر یکسان در یک لیست داشته باشید.
بنابراین، اصلیترین تفاوت بین تاپل و لیست در قابلیت تغییر آنها است. تاپلها غیرقابل تغییر هستند، در حالی که لیستها mutable هستند. این تفاوت معنایی دارد و تعیین میکند که کدام یک از این دادهساختارها برای چه مقاصدی مناسب است.
ساخت تاپل ها در پایتون
تاپلها در پایتون با استفاده از پرانتز () ایجاد میشوند. شما میتوانید عناصر دلخواه خود را درون پرانتز قرار داده و یک تاپل ایجاد کنید. مثال زیر نشان میدهد چگونه یک تاپل ساده ایجاد میشود:
my_tuple = (1, 2, 3, 4, 5)
در این مثال، یک تاپل با پنج عنصر ایجاد شده است.
تاپل خالی (Empty Tuple):
شما میتوانید یک تاپل خالی نیز ایجاد کنید که در آن هیچ عنصری وجود ندارد. برای ایجاد یک تاپل خالی، از پرانتز خالی استفاده میکنید:
empty_tuple = ()
تاپل با یک عنصر (Tuple with a Single Element):
یک نکته مهم در مورد تاپلها این است که اگر میخواهید یک تاپل با یک عنصر ایجاد کنید، باید پس از عنصر اول ویرگول (,) بگذارید تا پایتون بفهمد که شما یک تاپل ایجاد میکنید. در غیر این صورت، پایتون این را به عنوان یک متغیر معمولی تشخیص میدهد. مثال:
single_element_tuple = (42,) # یک تاپل با یک عنصر (عدد 42)
تغییر تاپل:
یک بار تاپل ایجاد شد، شما نمیتوانید مقادیر عناصر آن را تغییر دهید. این یکی از ویژگیهای مهم تاپل (غیرقابل تغییر بودن) است. برای تغییر یک تاپل، باید تاپل جدیدی ایجاد کرده و مقادیر جدید را در آن قرار دهید.
انواع دادهای که میتوان در تاپل ها ذخیره کرد
تاپلها در پایتون قادر به ذخیره انواع مختلف داده هستند، از جمله:
1. عدد صحیح (Integer): شما میتوانید اعداد صحیح را در تاپلها ذخیره کنید. مثلا:
my_tuple = (1, 2, 3, 4, 5)
2. عدد اعشاری (Float): تاپلها میتوانند اعداد ممیز شناور را نیز در خود نگه دارند. مثلا:
float_tuple = (3.14, 2.71, 1.618)
3. رشته (String): شما میتوانید رشتهها را در تاپلها ذخیره کنید. مثلا:
string_tuple = ("apple", "banana", "cherry")
4. رشتههای خالی (Empty Strings): تاپلها همچنین میتوانند رشتههای خالی را در خود داشته باشند.
empty_string_tuple = ("", "", "")
5. لیست (List): تاپلها میتوانند لیستها را نیز داخل خود داشته باشند. این لیستها میتوانند شامل هر نوع دادهای باشند. مثلا:
list_tuple = ([1, 2, 3], ["apple", "banana"], [3.14, 2.71])
6. تاپل های تودرتو: شما میتوانید تاپلهای دیگر را درون یک تاپل نیز ذخیره کنید. این مفهوم به عنوان "تاپل تودرتو" شناخته میشود. مثلا:
nested_tuple = ((1, 2), ("apple", "banana"), (3.14, 2.71))
7. مقادیر Boolean: میتوانید مقادیر True و False را نیز در تاپلها ذخیره کنید.
bool_tuple = (True, False, True)
8. تاپلهای خالی (Empty Tuples): شما میتوانید تاپلهای خالی (بدون عنصر) ایجاد کنید.
empty_tuple = ()
به عنوان خلاصه، تاپلها در پایتون میتوانند هر نوع دادهای را ذخیره کنند و حتی توابع و دادهساختارهای دیگر را نیز در خود نگه دارند. این ویژگی آنها را به عنوان یک دادهساختار چند منظوره و کاربردی میسازد.
دسترسی به عناصر تاپلها در پایتون
دسترسی به عناصر تاپل (Tuple) یکی از مهمترین عملیاتها در پردازش اطلاعات با تاپلها در پایتون است. در این بخش، به توضیح نحوه دسترسی به عناصر تاپل، استفاده از ایندکسها، استفاده از اسلایسینگ و چند نکته مهم دیگر پرداخته خواهد شد.
دسترسی به عناصر با استفاده از ایندکس:
برای دسترسی به عناصر تاپل، از ایندکسها (شمارهگذاری عناصر) استفاده میشود. ایندکسها در پایتون از صفر شروع میشوند. به عنوان مثال، اگر تاپلی به نام `my_tuple` داشته باشیم، میتوانیم به عنصر اول آن با ایندکس 0 دسترسی پیدا کنیم:
my_tuple = (10, 20, 30, 40, 50)
first_element = my_tuple[0] # دسترسی به عنصر اول
print(first_element) # خروجی: 10
استفاده از ایندکسهای منفی:
همچنین، میتوانید از ایندکسهای منفی نیز برای دسترسی به عناصر از انتها به ابتدا استفاده کنید. ایندکس -1 به عنصر آخر، -2 به عنصر قبل از آخر و به همین ترتیب ادامه دارد. مثلا:
last_element = my_tuple[-1] # دسترسی به عنصر آخر
print(last_element) # خروجی: 50
استفاده از اسلایسینگ (Slicing):
شما میتوانید با استفاده از اسلایسینگ (slicing) به یک زیرمجموعه از عناصر تاپل دسترسی پیدا کنید. اسلایسینگ به شما این امکان را میدهد تا چندین عنصر را همزمان با یک عملیات دسترسی پیدا کنید. مثال:
my_tuple = (10, 20, 30, 40, 50)
subset = my_tuple[1:4] # دسترسی به عناصر با ایندکسهای 1 تا 3
print(subset) # خروجی: (20, 30, 40)
نکته مهم:
تاپلها یک بار ایجاد شدند، غیرقابل تغییرند، بنابراین شما نمیتوانید مقادیر عناصر را تغییر دهید. اگر سعی کنید عنصری از تاپل را تغییر دهید، با خطا مواجه خواهید شد. این ویژگی تاپلها را از لیستها (که mutable هستند) متمایز میکند.
دسترسی به عناصر تاپل یکی از اصولیترین عملیاتها در پردازش داده با تاپلهاست و برای تغییر اطلاعات و استفاده از این اطلاعات در برنامههای پایتون بسیار مهم است.
عملیات رایج بر روی تاپل ها
در این بخش، به توضیح عملیاتهایی که میتوانید بر روی تاپلها انجام دهید، پرداخته خواهد شد. این عملیاتها شامل محاسبات ساده، ترکیب تاپلها، تکرار تاپلها و تعدادی عملیات دیگر است:
محاسبات ساده:
1. تعداد عناصر تاپل (Length): شما میتوانید تعداد عناصر یک تاپل را با استفاده از تابع "len()" بدست آورید.
my_tuple = (10, 20, 30, 40, 50)
length = len(my_tuple)
print(length) # خروجی: 5
2. یافتن مقدار بزرگترین و کوچکترین عنصر (Max و Min): با استفاده از توابع "max()" و "min()"، میتوانید بزرگترین و کوچکترین عنصر تاپل را بیابید.
my_tuple = (10, 20, 30, 40, 50)
max_value = max(my_tuple)
min_value = min(my_tuple)
print(max_value) # خروجی: 50
print(min_value) # خروجی: 10
ترکیب تاپلها:
شما میتوانید دو تاپل یا چند تاپل را با عملیات جمع "+" ترکیب کنید تا یک تاپل جدید ایجاد شود.
tuple1 = (1, 2, 3)
tuple2 = (4, 5, 6)
combined_tuple = tuple1 + tuple2
print(combined_tuple) # خروجی: (1, 2, 3, 4, 5, 6)
تکرار تاپل:
شما میتوانید یک تاپل را با عملیات تکرار " * " تکرار کنید و یک تاپل جدید با تکرار عناصر اصلی ایجاد کنید.
my_tuple = (1, 2, 3)
repeated_tuple = my_tuple * 3
print(repeated_tuple) # خروجی: (1, 2, 3, 1, 2, 3, 1, 2, 3)
مقایسه تاپلها:
شما میتوانید تاپلها را با عملگرهای مقایسهای مانند "==" (برابری) و "!=" (نابرابری) مقایسه کنید.
tuple1 = (1, 2, 3)
tuple2 = (1, 2, 3)
tuple3 = (4, 5, 6)
result1 = tuple1 == tuple2 # مقایسه تاپلهای 1 و 2
result2 = tuple1 != tuple3 # مقایسه تاپلهای 1 و 3
print(result1) # خروجی: True
print(result2) # خروجی: True
شمارش عنصرها:
تابع count():
- تابع count() برای شمارش تعداد تکرار یک مقدار خاص در تاپل استفاده میشود.
- شما باید مقدار مورد نظر را به عنوان ورودی به این تابع بدهید.
- تابع به شما تعداد تکرار مقدار مورد نظر را در تاپل برمیگرداند.
مثال:
my_tuple = (1, 2, 2, 3, 4, 2, 5)
count_2 = my_tuple.count(2) # شمارش تعداد تکرار عدد 2
print(count_2) # خروجی: 3 (عدد 2 در تاپل 3 بار تکرار شده است)
یافتن ایندکس یک عنصر خاص:
تابع index():
- تابع index() برای یافتن ایندکس اولین مقدار مشخص که با مقدار ورودی در تابع تطابق دارد، در تاپل استفاده میشود.
- شما باید مقدار مورد نظر را به عنوان ورودی به این تابع بدهید.
- اگر مقدار مورد نظر در تاپل وجود داشته باشد، تابع به شما ایندکس اولین تطابق را برمیگرداند. اگر مقدار مورد نظر وجود نداشته باشد، با خطای `ValueError` مواجه میشوید.
مثال:
my_tuple = (10, 20, 30, 40, 50)
index_30 = my_tuple.index(30) # یافتن ایندکس عدد 30
print(index_30) # خروجی: 2 (عدد 30 در ایندکس 2 تاپل قرار دارد)
توابع "count()" و "index()" به شما امکان میدهند تا در تاپلها به سرعت اطلاعات مرتبط با تکرار و موقعیت مقادیر مختلف را بیابید، که بسیار مفید است زمانی که شما با دادههای تاپل کار میکنید و نیاز به جستجو و شمارش مقادیر دارید.
دریافت تعداد عناصر یک تاپل:
تابع "len()" در پایتون برای دریافت تعداد عناصر (یا اعضا) موجود در یک تاپل (و همچنین در دیگر دادهساختارها مانند لیست و رشته) استفاده میشود. این تابع به عنوان ورودی یک تاپل (یا سایر دادهساختارها) را میگیرد و تعداد عناصر موجود در آن را به عنوان خروجی برمیگرداند.
در مثال زیر، ما یک تاپل به نام "my_tuple" داریم و با استفاده از تابع "len()" تعداد عناصر آن را محاسبه میکنیم:
my_tuple = (10, 20, 30, 40, 50)
length = len(my_tuple)
print(length) # خروجی: 5
در این مثال، تابع "len()" به تعداد 5 عنصر موجود در تاپل "my_tuple" اشاره میکند و مقدار 5 را به عنوان خروجی به ما بر میگرداند.
استفاده از تابع "len()" مفید است زمانی که نیاز به دانستن تعداد عناصر یک تاپل یا دادهساختار دیگر دارید تا بتوانید به درستی با آنها کار کنید.
به این ترتیب، تاپلها از عملیاتهای مختلفی که میتوانید بر روی آنها انجام دهید، پشتیبانی میکنند و این امکان را فراهم میکنند تا با دادهها و اطلاعات موجود در تاپلها به صورت مؤثر و کارآمد کار کنید.
استفاده از حلقهها در تاپل
در پایتون، حلقهها (loops) ابزارهایی هستند که به شما امکان میدهند تا یک تکرار از دستورات مختلف را بر روی تعداد معینی از عناصر یا دادهها انجام دهید. حلقهها بسیار مفیدند زمانی که شما میخواهید کارهای مشابه را بر روی تعداد زیادی عنصر انجام دهید، به عنوان مثال، بر روی عناصر یک تاپل.
حالا بیایید ببینیم چگونه حلقهها میتوانند با تاپلها کار کنند:
حلقه "for" در تاپل:
حلقه "for" یکی از رایجترین حلقهها در پایتون است و به شما اجازه میدهد تا بر روی هر عنصر یک تاپل به ترتیب دسترسی پیدا کنید و بر روی آن عملیاتی انجام دهید.
به عنوان مثال، فرض کنید یک تاپل به نام "numbers" داریم و میخواهیم تمامی اعداد درون تاپل را چاپ کنیم:
numbers = (1, 2, 3, 4, 5)
for number in numbers:
print(number)
این حلقه `for` به ازای هر عنصر در تاپل "numbers" عملیات چاپ را اجرا میکند و تمامی اعداد را نمایش میدهد.
استفاده از حلقه برای تغییر تاپل:
اگر ترتیب یادگیری درس ها را با سایت آکادمی پایتون پیش بردهاید، بنابراین هنوز با مفهوم حلقهها آشنا نیستید. اما در اینجا ما نحوه استفاده از حلقهها در تاپلها را توضیح میدهیم تا بتوانید در وقت و زمانی دیگر بعد از یادگیری حلقهها از این بخش استفاده کنید.
شما میتوانید حتی در داخل حلقه "for" مقادیر تاپل را تغییر دهید. ولی باید توجه داشته باشید که تاپلها immutable هستند، بنابراین شما نمیتوانید مقادیر عناصر را مستقیماً تغییر دهید. اما میتوانید یک تاپل جدید ایجاد کنید که تغییرات مورد نظر را داخل آن اعمال کنید.
به عنوان مثال، اگر بخواهیم تمامی عناصر یک تاپل را دو برابر کنیم:
original_tuple = (1, 2, 3, 4, 5)
new_tuple = ()
for number in original_tuple:
new_tuple += (number * 2,) # ایجاد تاپل جدید با اعمال تغییرات
print(new_tuple) # خروجی: (2, 4, 6, 8, 10)
در این مثال، ما یک تاپل جدید به نام "new_tuple" ایجاد کردیم و با استفاده از حلقه `for` تمامی عناصر از "original_tuple" را دو برابر کرده و به "new_tuple" اضافه کردیم.
به این ترتیب، حلقهها به شما امکان میدهند با تاپلها و سایر دادهساختارها به صورت مؤثر کار کنید و عملیاتهای مختلفی را بر روی عناصر آنها انجام دهید.
کاربردهای Tuple در پایتون
تاپلها در پایتون به عنوان یکی از دادهساختارهای مفید و چند منظوره شناخته میشوند و در موارد مختلفی در برنامهنویسی مورد استفاده قرار میگیرند. در زیر به برخی از کاربردهای تاپل در پایتون اشاره میکنیم:
1. حفظ اطلاعات ثابت: یکی از کاربردهای اصلی تاپلها در پایتون، نگهداری اطلاعات ثابت و تغییرناپذیر است. از تاپلها برای ذخیره دادههایی که در طول اجرای برنامه تغییر نمیکنند، مانند مقدارهای پیشفرض یک تنظیمات یا ثوابت مورد استفاده میشود.
2. در نگه داشتن دادههای مرتبط: تاپلها به عنوان یک دسته از مقادیر مرتبط که در یک دسته جلب میشوند، مورد استفاده قرار میگیرند. به عنوان مثال، شما میتوانید نام و نمره دانشآموزان را در یک تاپل ذخیره کنید.
3. توابع بازگشتی: تاپلها معمولاً در توابع بازگشتی برای بازگشت چند مقدار به عنوان خروجی مورد استفاده قرار میگیرند. این امر به برنامهنویس اجازه میدهد تا مقادیر مختلف را به یکدیگر برگرداند.
4. مرتبسازی دادهها: تاپلها به عنوان کلیدهای مرتبسازی در الگوریتمهای مرتبسازی مانند مرتبسازی حبابی و مرتبسازی ادغامی مورد استفاده قرار میگیرند.
5. تبادل داده بین توابع: تاپلها به عنوان ورودی و خروجی برای توابع مختلف استفاده میشوند. شما میتوانید اطلاعات را به یک تابع ارسال کرده و از تاپل برای دریافت پاسخ استفاده کنید.
6. تغییر ناپذیری داده: به عنوان یک ویژگی مهم، تاپلها غیرقابل تغییرند. این به معنای این است که بعد از ایجاد یک تاپل، شما نمیتوانید مقادیر آن را تغییر دهید. این ویژگی در برخی موارد مفید است که نیاز به اطمینان از عدم تغییر دادهها دارید.
7. کار با توالیهای مرتب: تاپلها معمولاً برای نمایش و کار با توالیهای مرتب از نظر منطقی، مانند نقاط دسترسی به پایگاه داده و نمایش نتایج پرس و جوها مورد استفاده قرار میگیرند.
8. به عنوان کلید در دیکشنریها: تاپلها میتوانند به عنوان کلید در دیکشنریهای پایتون (dictionary) مورد استفاده قرار گیرند. زیرا تاپلها غیرقابل تغییر هستند و میتوانند به عنوان کلید مناسب برای دیکشنریها باشند.
9. گروهبندی دادهها: تاپلها میتوانند برای گروهبندی دادهها و ایجاد ساختارهای سازمانیافته در برنامهها مورد استفاده قرار گیرند.
در کل، تاپلها در پایتون به عنوان یکی از دادهساختارهای انعطافپذیر و مفید مورد استفاده قرار میگیرند و میتوانند در موارد مختلفی از جمله ذخیره دادهها، تبادل اطلاعات، گروهبندی دادهها و مرتبسازی مورد استفاده قرار گیرند.
مقایسه Tuple ها دیگر انواع داده
در اینجا تاپلها را با سه دادهساختار دیگر مقایسه خواهیم کرد: لیستها، مجموعهها و دیکشنریها.
مقایسه تاپل و لیست (Tuple vs List):
1. تغییرناپذیری (Immutability): از جمله تفاوتهای اصلی تاپل با لیست، تاپلها غیرقابل تغییرند (immutable) در حالی که لیستها قابل تغییرند (mutable). این به معنای این است که بعد از ایجاد یک تاپل، نمیتوانید مقادیر آن را تغییر دهید. این ویژگی معمولاً در مواردی که نیاز به دادههای ثابت دارید، مفید است.
2. سرعت دسترسی (Access Time): در عملیات دسترسی به عناصر، تاپلها به طور کلی سریعتر از لیستها هستند. این به این دلیل است که تاپلها تغییرناپذیر هستند و بهینهترین فضای حافظه را میتوانند از آنها استفاده کنند.
3. مصرف حافظه (Memory Usage): تاپلها معمولاً کمترین مصرف حافظه را نسبت به لیستها دارند زیرا تغییرناپذیر هستند و بهینهترین حافظه را مصرف میکنند.
مقایسه تاپل و مجموعه (Tuple vs Set):
1. تکرار مقادیر (Duplicate Values): تاپلها اجازه تکرار مقادیر را دارند در حالی که مجموعهها تکرار را نمیپذیرند. این به معنای این است که شما میتوانید در یک تاپل چندین بار یک مقدار را ذخیره کنید.
2. سرعت دسترسی (Access Time): مجموعهها معمولاً سریعتر از تاپلها برای عملیات دسترسی به عناصر هستند. اما تاپلها به عنوان یک دادهساختار مرتب (ordered) از مقادیر دسترسی بهتری را نسبت به مجموعهها فراهم میکنند.
3. تغییرناپذیری (Immutability): تاپلها غیرقابل تغییر هستند، در حالی که مجموعهها قابل تغییر هستند. این تفاوت معمولاً در مواردی که نیاز به دادههای ثابت دارید، مهم است.
مقایسه تاپل و دیکشنری (Tuple vs Dictionary):
1. دسترسی به عناصر (Access to Elements): در دیکشنریها (dictionary) شما به عناصر با استفاده از کلیدها دسترسی پیدا میکنید، در حالی که در تاپلها از ایندکسها (شمارهگذاری عناصر) برای دسترسی استفاده میشود.
2. ساختار داده (Data Structure): دیکشنریها دارای یک ساختار داده کلید-مقدار هستند و معمولاً برای مدیریت دادههای مرتبط با کلیدها استفاده میشوند، در حالی که تاپلها برای نگهداری دادههای مرتبط با هم در یک ترتیب مشخص به کار میروند.
3. تغییرناپذیری (Immutability): تاپلها غیرقابل تغییر هستند، در حالی که دیکشنریها قابل تغییر هستند. این تفاوت معمولاً در مواردی که نیاز به دادههای ثابت دارید، مهم است.
در کل، انتخاب بین تاپل، لیست، مجموعه و دیکشنریها به وابستگی به نیازهای خاص برنامه شما است. هر دادهساختار دارای ویژگیها و مزیتهای خود است و بسته به موقعیت ممکن است یکی از آنها بهترین گزینه باشد.
توجه به کارایی (Performance Considerations)
در پایتون و دیگر زبانهای برنامهنویسی، توجه به کارایی یک موضوع مهم است که باید در طراحی و اجرای برنامهها در نظر گرفته شود. در مورد تاپلها (Tuples) نیز نیاز به توجه به کارایی و بهینهسازی عملیاتها وجود دارد. در ادامه، توجه به مسائل کارایی مرتبط با تاپلها را بررسی میکنیم:
1. سرعت دسترسی به عناصر: تاپلها سریعتر از لیستها برای دسترسی به عناصر هستند. این به این دلیل است که تاپلها تغییرناپذیر هستند و میتوانند بهینهترین فضای حافظه را مصرف کنند.
2. سرعت ایجاد تاپل: تاپلها معمولاً سریعتر از لیستها ایجاد میشوند. این به این دلیل است که پایتون به صورت بهینهتری میتواند حافظه را برای تاپلها مدیریت کند.
3. تغییرناپذیری: یکی از عوامل اصلی کارایی تاپلها، تغییرناپذیری آنهاست. یعنی بعد از ایجاد یک تاپل، نمیتوانید مقادیر آن را تغییر دهید. این ویژگی میتواند در عملیاتهایی که نیاز به دادههای ثابت دارند، بهینهسازی کننده باشد.
4. مصرف حافظه: تاپلها معمولاً کمترین مصرف حافظه را نسبت به لیستها دارند. این ویژگی در برنامههایی که به حافظه اصطلاحاً "محدود" نیاز دارند، مهم است.
5. عملیات جستجو و مقایسه: تاپلها میتوانند در عملیاتهای جستجو و مقایسه با لیستها کارایی بهتری داشته باشند. این به علت سرعت دسترسی به عناصر و تغییرناپذیری آنهاست.
به هر حال، در طراحی برنامهها باید توجه داشته باشید که عملیات مرتبط با تاپلها نیازمند مدیریت بهینه منابع میشوند. اگر برنامهی شما نیاز به تغییرات مکرر و انجام عملیاتهای درج و حذف دارد، لیستها ممکن است گزینه بهتری باشند. اما در مواردی که دادهها ثابت هستند و نیاز به عملیات سریع دسترسی و مقایسه دارید، تاپلها میتوانند گزینهی مناسبی باشند.
تمرین
1. ایجاد یک تاپل به نام "colors" که شامل چند رنگ مورد علاقهتان باشد. سپس عناصر تاپل را چاپ کنید.
2. ایجاد یک تاپل به نام "numbers" که شامل اعداد از 1 تا 10 باشد. سپس تعداد تکرار عدد 5 را در این تاپل با استفاده از تابع "count()" چاپ کنید.
3. ایجاد یک تاپل به نام "months" که شامل نامهای ماههای سال باشد. سپس از کاربر ورودی دریافت کرده و اگر ماه ورودی در "months" وجود داشته باشد، پیامی مبنی بر وجود این ماه را چاپ کنید.
4. ایجاد یک تاپل به نام "student_scores" که اطلاعات نمرات دانشآموزان را به صورت زیر ذخیره کند: "(نام، نمره)". سپس نمره دانشآموزان را چاپ کرده و میانگین نمرات را محاسبه کنید.
5. تاپلها را با لیستها و دیکشنریها مقایسه کرده و برای هر کدام از این دادهساختارها یک کاربرد مناسب معرفی کنید.